Akkor is Arch…

…amikor nem.

Nálunk nyaralt unokaöcsém, Kevin. Azt kell tudni róla, hogy egy rendkívül értelmes (majdnem) 14 éves fiatalember. Egyéb jellemzők: számítógép-centrikus, érdeklődő és egy MaxData laptop boldog tulajdonosa. Szerintetek itt tölt két hetet nálunk és nem csapja meg a linux füstje? Ááá, nem vagyok én olyan…

“Jól van Bátyus, tegyünk fel egy linuxot a laptopomra.”  Adott egy nem éppen top-modell laptop (1,8-as celeron, 512Mb memória, 160Gb merevlemez), de nem is reménytelen eset. Kezdek mesélni a gyereknek, mutogatok ezt azt a neten (KDE, Gnome, Xfce, Openbox, Openflux, LXDE honlapokat, képeket). Azonnal rátapadt a KDE 4.x-re. Ezt követően már hiába magyaráztam bármit, nem tudtam befolyásolni. Megrögzött Gnome-os vagyok, de be kell látnom a KDE 4 szép és a kezdeti bukdácsolás után azt olvasom, hogy a 4.2, 4.3 verziók már jól használhatók. Ok, legyen.

Unokaöcsém nem kívánt matatni a géppel, ezért azt is kikötötte, hogy neki egy azonnal telepíthető disztró kell. Ebben a pillanatban esett ki az Arch a sorból. Számba vettem mi jöhetne szóba. Kizártam azokat a disztrókat amelyek nem igazán KDE-hez lettek kialakítva (pl. Mint), illetve sok kedvezőtlen hírt hallottam róluk (pl. Kubuntu). Anno jól futott a PCLinuxOS, de aztán valahogy túl nagy csend lett körülötte. Megnéztem, csak KDE 3.x-es kiadás van. Kilőve. A SimplyMEPHIS pár évvel ezelőtt jól működött, de sohasem voltam kibékülve a honlapjukkal, a dokumentációval, és az utóbbi időben a fejlesztés iránya sem világos számomra. Kilőve.

Feltehetnék egy Debiant, Mandrivat, vagy OpenSUSEt. A Debiannal sokat kellene matatni, hogy jó legyen és főképpen, hogy jól nézzen ki. A Mandriva live módban szép volt, de a telepítés közben valami végtelen dugóhúzóba került (többször is), ezért lekerült a napirendről. Az OpenSUSEt ki sem próbáltam. Mindig egy nagy böszme, lassú, nehezen karbantartható rendszernek tartottam. A teljes képhez hozzátartozik, hogy kinézetre mindig csúcs volt, gondolom ma is jól néz ki, de ez kevés.

Végül a Debian környékén kötöttem ki és (életemben első alkalommal) feltettem egy Siduxot. A telepítő nem okozott semmi gondot, szépen és gyorsan lefutott. Szééép volt, nagyon szép, de… Elsőre semmit sem tudtam vele kezdeni. Még a frissítéshez is bele kellett kellett volna néznem a kézikönyvbe, amihez bevallom nem sok kedvem volt. Már azon kiakadtam, hogy a su mellett/helyett bevezettek egy sux parancsot is (While the common command for becoming root is ‘su’ using sux instead will allow you run GUI / X11 applications from the command line and allow root to start graphical applications, as sux is a wrapper around the standard su command which will transfer your X credentials to the target user.).

A Sidux nem egy olyan instant rendszer mint egy *buntu, Mint, PCLOS vagy MEPHIS. Kevin sem tudott semmit kezdeni vele, csak játszadozott a kinézetével és ez órákra lekötötte. Egy jó időre lemondtam a Sidux-ról (is), nem mintha bármikor is meginogtam volna az archom telepítését követően abban a hitben, hogy számomra nincs jobb disztró mint az Arch.

A telepítést követő napon Kevin nyaralása véget ért és én útjára engedtem élete első linuxával, a szép, de vad Siduxal. Lelkiismeret furdalásom van. Azzal nyugtatom magam, hogy úgy kell neki, ha kezdésnek egy szép gnome-os LinuxMintel nem érte be. Búcsúzáskor odasúgtam: “ha nem boldogulsz a Siduxal, elküldöm az archwiki linket”.

Komolyan hiszem, hogy az Arch Beginners Guide-ban minden benne van amire egy kezdőnek szüksége van a telepítéshez és konfiguráláshoz. Páratlan dokumentáció, talán csak a Gentoo vetekedhet vele. Kevin, neked egy Arch + KDEmod kellett volna…

Reklámok

2 hozzászólás

  1. A gyerekek, fogékonyak, képlékenyek és te már elég régóta beszélsz neki a linux-ról, sőt a mama gépét (amire ugyancsak linux van telepítve) úgy ahogy karban tartja. Persze, hogy szeretne egyet a saját gépére is! ( büszkén lehet mondani, én linuxos vagyok, egy kicsit különleges, nem tömegcikk) De te tudod a legjobban, milyen nehéz választani, illetve te már megtaláltad a számodra/ számomra legmegfelelőbb megoldást az Arch-ot, de mennyi munka, átvirrasztott éjszaka van mögötte!! Én aki “csak úgy” belecsöppentem a linux világába, felhasználó vagyok, de boldog felhasználó és nélküled nem ismerném ezt a “másik” világot. Félhetnék még mindig attól, hogy vajon elég jó a tűzfalam, vajon mikor tör be valaki hozzám, vajon mikor kúszik fel egy vírus észrevétlenül, hogy jobb esetben csak összekavarjon mindent. Ma már nem félek, vannak néha kisebb kényelmetlenségek, de azokat előbb vagy utóbb megoldod, vagy megoldódnak egy-egy frissítésnél. Tehát büszkén vallom magam linuxosnak mégpedig Arch linuxos felhasználónak :-) Remélem Kevin is hasonlóképpen fogja gondolni…

  2. Kezdetben szinte mindenki tévúton jár: olyan linux kiadást keres ami úgy néz ki és úgy működik mint egy windows. Kevinnek is többször magyaráztam, a linux nem windows.

    Persze nem baj ha egy linux is jól néz ki. Manapság több-kevesebb munkával bármelyiket ki lehet csinosítani. Előnyt jelent ha már a telepítést követően kellemes látvány fogad, de ez csalóka, mert a bajok csak ekkor jelentkeznek. Könnyű a használata, illetve ha elakadok találok jól és könnyen alkalmazható leírásokat? A Mint (pláne Ubuntu) és az Arch esetében igen. A többivel, így a Siduxal is el lehet boldogulni, de első ránézésre nem találtam jól rendszerezett, világos, kezdőknek szánt anyagot. Beismerem, ez a vélemény felületes, mert kevés időt szántam a keresésre, a fórumok és blogok olvasgatására.

    Gondolom Kevin csak a “lázadás” miatt nem akart Mintet és Archot mert ilyen már van a családban. Szerencsére van még pár disztró amelyek közül válogathat. Az is lehet, hogy ősszel szembesül a Windows 7-el, annak szépséges kinézetével és ismét lekerül a napirendről a linux ;)

Vélemény, hozzászólás?

