Könyv ami megváltoztatja az életedet?

Nagy bajban vagyok. Már a cím megfogalmazása is nehezen megy. “Könyv ami befolyásolja…”? Ebből sok van. “Könyv ami tetszett?…” Ebből még több. Maradjunk a változást okozó könyveknél, mert ezekből nem lehet sok. Egyesek életében talán egy sem, mint ahogy életre szóló szerelem/kapcsolat sem. Én szerencsés vagyok, mind könyv, mind szerelem tekintetében (hallod Tia? :))

Maradjunk a könyveknél. Van egy ember aki feltesz három-négy évtizedet (és ami még hátra van számára) arra, hogy tudományosan felmérje mi kell ahhoz, hogy az ember élvezze azt amit csinál? Még egy személyiség-fejlesztő, “hogyan élj egészségesen és boldogan?” tíz pontba és 130 oldalba sűrített, egykönyves zseni mindenki számára tuti receptje? Ha ez lett volna, a kezembe sem veszem.

Na akkor mesélek arról, hogyan szoktam beleszerelmesedni egy könyvbe. Olvasok róla itt-ott, hivatkoznak rá súlyos könyvekben, a médiában (rádió, tv, szaklapok) vagy – most már, hogy van világháló a világfaluban – a neten. Így volt ez a Flow (Áramlás) elmélettel is. Aztán következett a flörtölés: keresgéltem a neten mi is ez az elmélet, ki áll mögötte, milyen egyéb művei vannak a szerzőnek, ne adj’ Isten mi jelent meg magyarul? Nem számolok be az eredményekről, neked is kell némi sikerélmény és a felfedezés öröme, kedves Olvasó. Aztán elérkezik az első randevú napja, bemegyek egy nagy könyvesboltba és keresgélek. A kellemetlen élmények elkerülése érdekében, kizárólag NAGY könyvesboltba szervezem a randit, hogy biztos legyen a találkozás. Az időpont sem közömbös, olyan napot kell választanom, mikor “szeretnék egy könyvet venni”. Ez általában egy másik könyv utolsó negyedének időszakában van, de nem törvényszerű. Néha bespájzolok, “egyszer jó lesz ez még” alapon.

Szóval ott vagyok egy könyvesboltban, kezemben a keresett könyv (néha nem az, hanem annál jobb is) és beindul valami, most már tudom, valami áramlás, vagy mi. Megnézem a fizikumát. Kemény borító (nem kizáró ok, de jobban szeretem), betűk mérete (nem kizáró ok, de a sokbuszonolvasás miatt számít – egyszer talán elmesélem, hogy egy kamion vezetésére jogosító jogsi birtokában – sem – miért nem vagyok hajlandó kiállni Tia – jó kis – autójával – sem – a garázsból – sem – Pont). Sok oldala kell legyen. 200? Satnya. 400? Itt kezdődik. De a külcsín nem minden, a beltartalom a lényeg. Az ár? Volt már példa arra, hogy visszatettem egy könyvet azzal a halk megjegyzéssel, hogy “ez rablás”, de gondolkodás nélkül kiadok akár egy öt számjegyű összeget is ha tetszik valami.

Ha leírnám mit vettem, hogyan néz ki, mennyibe kerül és mi van benne, az reklámszagú lenne. Tekintettel arra, hogy a “mi van benne” gyakran meg fog jelenni a közeljövőben, akár idézetek formájában, betyár-kötelességem bemutatni a könyvet:

flow

FLOW – Az áramlat, A tökéletes élmény pszichológiája, Csíkszentmihályi Mihály (kiadva ’91-ben, hazánkban ’97-ben, aztán változatlan utánnyomás 2001-ben). Nagy szerencse, hogy 2009-ben megszerezhettem, ámbár kizártnak tartom, hogy nem lesz “utánnyomva”. Ár: 3400,-Ft.

A biztonság kedvéért megvettem ezt is (A fejlődés útjai – a Flow folytatása):

flow2

A félreértések elkerülése érdekében elmondom, az első könyv nem kínál megoldásokat, csupán megmagyaráz jelenségeket, de azokat brilliáns módon, példákkal illusztrálva. Ettől pár hete másképp tekintek a körülöttem, vagy bennem zajló jelenségekre. Csak egy példa: miért töltök örömteli, de teljesen “haszontalan” órákat (napokat, heteket, hónapokat, éveket) egy olyan “haszontalan” dologgal mint a linux (azon belül egy különösen macerás disztróval, az Arch-al)? “Vannak olyan új-guineai őslakosok, akik több időt töltenek azzal, hogy a rituális táncokhoz felhasználható tollakat keressenek, mint élelem keresésével. Cseppet sem ritka példa ez: a művészet, a játék és a szertartások a legtöbb kultúrában valószínűleg több időt emésztenek fel mint a munka.” Én balga meg azt hittem eddig, hogy csupán pótcselekvés, menekülés a valóságtól, tehát deviancia amit önként és érdekmentesen teszek nap mint nap. Ez a könyv visszaadja a hitemet abban, hogy még nem őrültem meg. Ebben a zavaros világban jól jön egy világító torony, ami nem visz közelebb, de jelzi a helyes irányt…

A második könyv… Majd elmesélem, ha befejezem az elsőt.

4 hozzászólás

  1. Annyira szeretem, amikor a nagy eszmefuttatások közé becsempészel egy-egy pici megjegyzést, ami nekem szól! Jólesik, hogy nem zársz ki “ebből” az életedből sem.

    Most megerősítettél abban, hogy amit eddig haszontalan időtöltésnek, menekülésnek hittem pl.gyöngyfűzés, nem is olyan haszontalan, hanem a világító torony pici fénye, ami mutatja az utat. Jóleső érzés ez, amikor javában felnőtt korú ember létemre még mindig csak keresem az utam, még mindig nem érzem úgy, hogy a helyére kerültek a dolgok. Ez a felfedezés most segített…….
    Még egy dolgot megerősítettél bennem, mégpedig azt, hogy a szerelemről is egy a véleményünk, szerencsések vagyunk!

  2. Te része vagy az életemnek, a virtuálisnak is.

    A gyöngyfűzésed már rég több mint aminek indult. Ma már egy közösség épült és virul a gyöngyeidet bemutató blog körül.

    Ha befejezem a könyvet, kölcsön adom ;)

  3. Rendben, kíváncsian várom!

  4. Beleolvastam, jónak tűnik, örülök, hogy felhívta rá a figyelmemet. El fogom olvasni.

Vélemény, hozzászólás?

