Gondolatok és bootolási idők

Nincs unalmasabb dolog mint egy jól beállított Arch karbantartása. Néha hiányzik egy kis telepítgetés, de ez a gép már túl “háziasított” (testre szabott, konfigurált) ahhoz, hogy elölről kezdjem az egészet. Annak sem vagyok már híve, hogy a “munkagépemen”, a meglévő oprendszerek mellé – egy hervadt XP és egy örökzöld Arch – egyéb disztrókat telepítsek.

Tia gépét már rég jó útra térítettem. Utólag nem bánja, de voltak pillanatok mikor nem volt őszinte a mosolya (nota bene, vacsorát azokon az estéken is kaptam). Olykor aggódva nézi hogyan frissítem a rendszerét. Nem is enged az asztalához csak havonta egyszer-kétszer. Azóta van ez így, mióta egy alkalommal megmagyaráztam, hogy azért fekete a monitora, mert a legújabb Intel video driver még nem tökéletes :) Mindig attól fél, hogy frissítéskor elszáll minden adata.

Ez a vég? Nem. Live cd-kkel pótcselekedek. Az elmúlt napokban a Mint-el és az Archiso-val.Mindkettő szép, első (és második) ránézésre minden működik, semmi kihívás. Elvégeztem hát egy kis házi időmérést, megmértem a bootolási időket. Nem mintha bármi jelentősége volna. Just for fun…

Két csoportot alkottam. A szabályok:

  1. Telepített rendszerek
    • résztvevők: Windows XP (SP3) és Arch Linux (naprakész)
    • a grub menüben, az [Enter] lenyomásakor indítom az órát
    • a Skype online állapotának elérésekor állítom meg az órát
    • vezeték nélküli csatlakozást használok, ugyanarról a pontról kacsolódva (terasz)
  2. Live cd-k
    • résztvevők: Archiso-live-2009.05.28 és Linux Mint 7 Gloria
    • a grub menüben a cd-k indítómenüiben, az [Enter] lenyomásakor indítom az órát
    • belépéskor, a jelszó megadásának idejére átmenetileg megállítom az órát (az Archiso kér jelszót, a Mint nem)
    • a tálcák minden ikonjának megjelenésekor állítom meg az órát

Minden esetben két mérést végeztem és átlagoltam (elhanyagolható, 3-5mp különbségek voltak). Íme az eredmények:

  1. Telepített rendszerek
    • Windows XP – 2:30p (150mp)
    • Arch Linux – 1:12p (72mp)
  2. Live cd-k
    • Archiso-live – 2:44p (164mp)
    • Linux Mint 7 – 2:35p (155mp)

Megjegyzések:

  • a szenvedő alany egy Fujitsu-Siemens Amilo M3438G notebook volt – ha ez mond valakinek valamit
  • az XP indulásakor elindul a Comodo tűzfal és az avast! Home Edition vírusirtó (megfigyelted, mindkettő ingyenes, mér a linukszos az vindózba se nem lop :))
  • az Intel wifi szoftvere nem gyorsvonat (Windows), bezzeg a linuxos wicd már akkor fenn van a szeren (hálón), mikor a Gnome asztal még csak tápászkodik és álmosan pislog
  • az Arch Linux indulásakor – szokásom szerint – több kacat is automatikusan indul (daemonok és screenletek)

Mi ebből a tanúlság? Semmi… Legfeljebb annyi, hogy ha utánanéznék, kicsit átrendezném az rc.conf-ban a démonok sort (sorrend, több “@”, esetleg 1-2 “!” alkalmazása :)) tálán egy perc alá szoríthatnám az Arch Linux boot-idejét, de nem éri meg a fáradságot – most szép kerek és olajozott minden. A registry tisztítása és egy töredezettség-mentesítés javíthatna valamit az XP eredményén, de ehhez végképp semmi kedvem, mert ritkán használom.

Ami fontos (és teljesült minden vizsgált esetben): gyorsabban bootoljon a gépem, mint ahogy át tudok öltözni délután, mikor hazaérek a dolgozóból. Előbb megnyomom a gombot, aztán kezdek átöltözni. Szerencsére én sem vagyok gyorsvonat -nem lennék jó tűzoltó-, így mire ruhát váltok, már ülhetek a gép elé. Apukám, úgy 50 évvel ezelőtt sportújságot lapozgatott délutánonként…

4 hozzászólás

  1. Itt és most mondok köszönetet érte, hogy hagytam magam rábeszélni a linux-ra (az arch termináljának kezelésében még segítségre szorulok), de nincs több vírus, fagyás, minden indul, nem kell tartanom semmitől…. :-)

  2. Jó kis teszt!

    Mostanában nekem is a gyorsaság, egyszerűség, átláthatóság a mániám, úgy, hogy az még ne menjen a használhatóság rovására.

    Megnéztem a laptop specifikációját…azt lehetne tudni, hogy milyen cpu van benne? (kicsit zavarja a szemem a 72 mp :))

  3. A mai kétmagos (esetleg alacsony fogyasztású) procikhoz képest egy hagyományos, mondhatnám középszerű Intel Pentium M 1,73GHz.

    1Gb memória van a gépben, minden egyéb megfelel a gyári specifikációnak. Lásd itt: http://www.notebook.hu/notebook/fusi/amilo_m/amilo_m3438g_04

    Arch tippek a boot-idő csökkentésére: http://wiki.archlinux.org/index.php/Tweaking_for_a_faster_boot_time

  4. Köszi, így már világosabb a helyzet.

    A wiki-s cikk pedig érdekesnek tűnik, mindenképp át fogom tanulmányozni alaposabban!

    Egyébként bíztatóak az értékek, pláne hogy nekem is ez a típusú Dell gépem van, csak erősebb cpu-val.

Vélemény, hozzászólás?

